fredag, december 16, 2011

Batmans top 10 favorit Puroresu brottare

Well, för ett bra tag sedan skulle jag ranka mina top 25 favorit puroresu brottare. Som mycket annat tappade jag intresset efter att jag hade lagt upp några, trots att jag hade rankat alla och hade skrivit en presentation för mer än hälften. Så jag tänkte slänga upp min top 10 lista istället i ett enda inlägg.

10. KENTA
Som jag har berättat tidigare, så älskar jag den där shoot-style jr heavyweight stilen som kan länkas tillbaka till original Tiger Mask. Så det var inte så konstigt att jag älskade KENTA tidigt. Man vet vad man får, stiffa sparkar och en högintensiv match.


9. Vader
Det ultimata monstret och enda gaijin i top 10. Funkade perfekt i NJPW mot Inoki, Fujinami etc. Och ett decennium senare visade han att han funkade fortfarande perfekt som monster mot Misawa, Kawada etc. Där emellan var han ett draw som worked shooter också. Då är frågan, hur kunde Vince faila så med honom i WWF?


8. Hiroshi Tanahashi
Jag erkänner, jag har en mancrush på Tanahashi och är en enorm mark för honom. Tycker han är och har varit the total package när det gäller karisma och brottning senaste åren. Jag skulle mycket enkelt kunna ranka honom högre än 8a på den här listan, iaf 5a, och före hans karriär är över och förutsatt att jag fortfarande lika kåt på honom, så kan han mycket väl toppa hela listan.


7. Hiroshi Hase
Den kanske största överraskningen här, iaf en av två möjliga. Och i princip enda anledningen han är med här är nostalgi faktorn. När jag för första gången såg Puroresu på TV i mitten av 90-talet så var det NJPW och Hase var en av mina favoriter. Vet inte om det det var undermedvetet bara för att han hade blå gult eller snarare porreferenserna med hans mustasch och Rick Rude taunt, men jag var hooked.


6. Jushin Liger
Uppenbar pick, som Hase var en av mina favoriter (4 favoriter från den tiden, 3 av dessa på top 10, den enda som inte fick plats var Hashimoto). Legendarisk Jr. Heavyweight men det behövs knappast påpekas. Hans match mot Muta från 1996 är en av mina top 5 favoritmatcher någonsin, enough said.


5. Koji Kanemoto
Det här kan vara den andra överraskningen, men Kanemoto återigen fyller mallen för den stilen som jag älskar. Intensiva, korta, stiffa matcher som ALLTID är underhållande. Spelar ingen roll om det är lite kött på bena yngre Kanemoto från 90-talet eller tunnare Koji som äger upp NJPWs Tag Team scen på 2000-talet, så är en Kanemoto match en garanti för en good time.


4. Mitsuharu Misawa
Behöver man verkligen förklara varför Misawa är med på listan? Snarare förklara varför han bara är 4a. Det är simpelt, jag var inte förtjust i Misawa post 2006-7. Hans protektionistiska bookningsstil ledde till att de förlorade sin TV och publik. NOAH var predictable tråkigt med endast ett par shower av värde per år och så bookade han sig själv i toppen som champion istället för att ge en ärlig chans till nästa generation. Nu kanske man kan förklara det som en smart buisness decision då han var trots allt en av förbundets mest över brottare, men borde ha lärt sig från Baba och veta att han inte behöver vara champion och i main eventet. Tyvärr så ledde det här beslutet även indirekt till hans död då hans redan skadedrabbade kropp fick gå brutala main event matcher.


3. Toshiaki Kawada
Kawada var kanske inte en bättre brottare än Misawa, men Kawadas fördel var hans shoot style stil och att han var en av de bästa sellers i Japan. Till skillnad från Misawa som hade lite "questionable" moves i hans moveset så kunde man köpa Kawada som en bad ass. Allt från hans outfit, till framtänderna som saknades och hans generella griniga personlighet och hans moveset. När Misawa stilade med diverse onödiga flips och hoppsparkar som tagna ur musik koncerter, så var Kawada basic. Han sparkade skiten ur dig. Vem visste att under den här ytan fanns det ett komiskt geni i Kawada? Även om jag personligen aldrig kommer acceptera HUSTLE Kawada, så kan jag uppskatta den komiska underhållningen.


2. Keiji Mutoh/Great Muta
Länge ville jag placera Mutoh/Muta som nr1 på listan. Mycket tack vare den nostalgiska faktorn, min absoluta favorit som Great Muta när jag var yngre. En underbar worker med en av de bästa gimmicksen i Japans puroresu historia. Mutoh visade även att han kan evolvera som brottare och karaktär när han bytte stil 2000. Han senaste IWGP run visade att han fortfarande kan prestera vilket är ett mirakel i sig med tanke på hur fuckade hans knän är. Mutoh är helt enkelt fantastisk, men han räckte inte riktigt till på första platsen på en grund. Till och från senaste decenniet har han varit en non-factor. Detta är givetvis oerhört orättvist med tanke på att det är hans fantastiska bookning i AJPW med mycket få resurser som är anledningen till detta. Är i princip raka motsatsen till Misawa som jag kritiserade tidigare. Men ändå, jag kan inte rättfärdiga att sätta Mutoh högst upp på den här listan och före nästa brottare.


1. Kenta Kobashi
Kommentarer helt överflödiga. Men det som satte honom högst upp här är resultaten från hans egen evolution som brottare och karaktär på 2000-talet likt Mutoh. Till skillnad från Mutoh så var Kobashi den viktigaste och mest över brottaren i Japan på 2000-talet. En över 2 år long GHC run med 13 defences där flera var high profile matches, back-to-back wrestler of the year i observer och hade bägge Tokyo Dome showernas bästa match. Och detta var bara vad han gjorde mellan 2003-05. Hur mycket jag än älskar Mutoh av nostalgiska skäl så går det inte att ha överseende att Kobashi var på en helt annan nivå än Mutoh under den här perioden och även tidigare med totalt 23 5-star matches av Dave. Kenta Kobashi är min favorit puroresu brottare genom tiderna.