tisdag, mars 22, 2011

Mina Top 25 favorit Puroresu brottare!

Då den här bloggen behöver nytt liv och jag känner behovet att skriva mer så tänkte jag introducera mina top 25 favorit puroresu brottare genom tiderna. För att inte det här inlägget skall vara flera sidor långt så bryter jag ner brottarna en per inlägg och dag.

Först och främst skall jag påpeka att det här är min subjektiva åsikt baserat på underhållningsvärde och känslomässigt emotionellt värde för brottaren i sig. Hur underhållen jag har blivit och hur emotionellt engagerad brottaren har fått mig att bli i honom (spoiler: inga Joshi!) och hans matcher. Vissa brottare på den här listan är med i princip endast för emotionellt och nostalgiskt värde och vissa andra är rankade väldigt högt på samma grund. Börjar med att nämna ett par brottare som inte riktigt fick plats i min top 25 lista men är värda att nämna av diverse anledningar.

Akira Taue: Här börjar jag direkt med en hädelse som kommer få Perkoff att gå upp i tak. Men jag har aldrig haft någon stark emotionell grund för Taue. Jag har sett ofattbart bra matcher med brottaren men känslan är att Taue har bara varit en kompletterande roll till Kawada/Misawa/Kobashi/Tsuruta istället för den ledande rollen. Vilket är en av anledningarna till att han inte platsar på min lista.

Katsuyori Shibata: Hög potential och en klar favorit, men hans MMA äventyr har förhindrat puroresu karriären att blomma ut. Vilket gör det omöjligt för honom att platsa på listan.

Masahiro Chono: Som personlighet så är han coolheten personifierad. Problemet är en lite medioker och lackluster brottningsstil som förhindrar någon favoritskap hos mig.

El Samurai: Rätt hög nostalgiskt värde då det här var en av brottarna jag först kom i kontakt med när jag såg Puroresu för första gången på Eurosport i mitten av 90-talet. Problemet är likt Chono att jag finner honom ytterst medioker och rent ut sagt tråkig i ringen ibland.

Shinjiro Otani: En ytterst underskattad brottare som i princip aldrig hade en tråkig match under perioden 96-2000 i NJPW tillsammans med brottare som Kanemoto och Taikawa. Problemet är här att hans personlighet som brutalt, sadistisk och arg brottare med lite mindrevärdskomplex är redan representerad bland top 25 av en annan brottare. Då jag inte har lika starkt emotionellt värde till Otani som den andra brottaren så fick Otani inte plats.

The Great Sasuke: Har alltid haft svårt för Sasuke, har aldrig kunnat riktigt peka på varför dock. Nu tror jag att jag vet varför. Han påminner för mycket om lucha libre som jag har ytterst svårt för. För mycket high spots utan psykologi. Och så har han varit tunn som fan även ur Jr Heavyweight standard majoriteten av sin karriär (han skall dock ha biffat upp sig på sistonde). Kan inte köpa honom som en trovärdig brottare. Långt ifrån en favorit.

Jun Kasai: Jag måste erkänna att Kasai var faktiskt en av brottarna jag övervägde när jag skulle välja den 25e och sista platsen. Jag har en hatkärlek till japanskt garbage wrestling. Jag avskyr garbage wrestling öht egentligen, men det är en nästan antropologisk eller sociologisk fascination jag har för genren och brottarna. Och av dessa så är Kasai den galnaste med den mest fascinerande personligheten. Skall tilläggas att Japanskt Garbage Wrestling rätt ofta har en bra wrestling grund med psykologi i matcherna, vilket gör den sevärd till skillnad från dess amerikanska kusin.

Minoru Suzuki: Kaxig, ytterst cool, med karisma så det dryper om det och så kan han shoota och förnedra dig om han känner för det. Så vad finns det att INTE gilla om MiSuzuki? Det skulle i sådana fall vara hans Jr.Heavyweight kropp i heavyweight divisionen och som World Champion. Även om jag känner till hans bakgrund och kan köpa att han är ett hot, så tyvärr så kändes han aldrig riktigt som en World Champion när han höll Triple Crown i AJPW.

Dr. Death Steve Williams: Williams har egentligen allt för att platsa i min top 25 lista, en grym brottare, med kanske det manligaste utseendet av alla. Så varför är han inte med? Tyvärr trots sin kamp med cancer och ett gäng bra matcher i AJPW så saknas en stark emotionell koppling till Williams. Och för att vara ärlig, till skillnad från dem andra på top 25 listan så har jag faktiskt sett betydligt färre japanska matcher med Williams än någon annan på listan. Av alla som inte platsade så känns den här hårdast, och vid närmare analys så finns det ett eller två namn på listan som mycket väl kunde ha bytt plats med Williams om det inte vore för det faktum att jag har sett betydligt fler matcher med de andra två brottarna.

Giant Baba: Att Shohei inte är med kan skapa lite diskussion då ett visst annat namn är med på listan. Men oberoende hur bra booker Baba var eller hur trevlig och hjälpsam han var som person speciellt mot alla utländska brottarna som kom in på tours. Så var Baba aldrig en av mina stora favoriter i ringen. Jag kan inte köpa honom som ett hot och med respekt för Shoheis minne så skall jag låta bli att berätta vad jag tyckte om hans kropp.

Med det ur vägen så kan man börja listan, brottare på plats nr 25 publiceras imorgon! En per dag med matchförslagslänk per inlägg.